Iguazu Falls - Reisverslag uit Iguaçu, Brazilië van Andrea Groot - WaarBenJij.nu Iguazu Falls - Reisverslag uit Iguaçu, Brazilië van Andrea Groot - WaarBenJij.nu

Iguazu Falls

Blijf op de hoogte en volg Andrea

09 Oktober 2012 | Brazilië, Iguaçu

Na de lange busreis viel mijn aankomst in Pto. Iguazu eigenlijk wat tegen. Het havendorpje zag er wat vervallen uit, de meeste winkels waren gesloten en ook het hostel viel wat tegen. Ik had ook hier heel wat backpackers verwacht, maar trof in plaats daarvan een groep corpulente luidkeelse zigeuner vrouwen die continu alles om zich heen aan het vervloeken waren. Aangezien zij met 5 man sterk waren en ik op een 6 pers. kamer zou slapen zag ik de bui al hangen en heb nog snel even omgeboekt naar een prive kamer.

De volgende dag moest ik vroeg op want mijn jungle tocht begon om 8 uur. Met een jeep zijn we de jungle van Iguazu national park doorgegaan, onwijs gaaf (en handig omdat ik nog steeds geen lange afstanden kan lopen) Tijdens deze toch zijn we heel veel dieren tegengekomen, waaronder een Jaguar (die voorzien zijn van halsbanden met GPS-systeem zodat zij continu geobserveerd kunnen worden) en een Boa Constrictor. Helaas heb ik van die twee geen foto kunnen maken, de Jaguar was snel weg en bij de Boa was ik erg snel weg.

Tijdens de rit kwamen we langs de "Palmito" een klein palmboompje (zie foto). Deze palmboom wordt het hart van de jungle genoemd omdat wanneer deze gekapt zou worden de jungle zou sterven. Op het beschadigen van deze boom staat dan ook een gevangenisstraf van 12 jaar (!!). Omdat de binnenkant van de boomstam een delicatesse schijnt te zijn en er mensen zijn die daarom de boom willen kappen wordt deze 24 uur per dag door een aantal militairen beveiligd.

Na de jeeprit ben ik door de Iguazu rivier gaan raften, het laatste stuk gaat onder de "cataratas San Martin" door. Echt een bizar mooie ervaring (wat direct alles wat zo tegen was gevallen meer dan goed maakte).
Helemaal doorweekt (en manisch:):)) kwam ik weer aan wal en dacht een broodje te gaan eten....maar net toen ik mijn dienblad op tafel zette kwam er een coati op de stoel tegenover me zitten, klom op tafel en ging er met mijn broodje vandoor!

Na ergens anders (buiten het bereik van coati's) gelunchd te hebben ben ik naar "La boca del diablo" gewandeld.

Volgens de legende woonde in de Iguazu rivier een reusachtige slang, Boi, die door de Guaranen als hun god werd beschouwd. Jaarlijks moesten zij Boi een jonge vrouw offeren die in de stroming van de rivier gegooid werd. Op een keer rond de tijd dat het offer zou plaatsvinden werd een jongen, Taroba, verliefd op Naipi, het meisje wat geofferd zou worden. Hij smeekte om haar niet te offeren en toen dit niet hielp nam hij haar de nacht voor het offer mee in zijn kano over de rivier van Iguazu.
Toen Boi dit merkte ging hij achter ze aan en deelde de rivier in tweeen. Hierdoor konden konden zij geen kant meer op. Boi toverde Taroba om in de bomen die rond de watervallen staan en maakte van Naipi de watervallen. Hierna veranderde Boi zichzelf in "La Boca del Diablo" om zo voor altijd tussen hen twee in te staan....maar de Guaranen vertellen dat er op zonnige dagen een regenboog ontstaat die van de watervallen tot de bomen loopt zodat Taroba en Naipi weer samen zijn.

Deze regenboog is op een paar van mijn foto's zichtbaar. Verder lijken de foto's eigenlijk in niets op hoe het is om daar echt tussen de watervallen in te staan. Echt heel erg mooi.

Hierna was het tijd voor mijn laatste tour die dag, namelijk met een kayak door de rustige delen van de Iguazu rivier. Tijdens deze toch zijn we verschillende caymannen en schildpadden tegengekomen en toen ik bij het uitstappen een stukje door het water wilde lopen werd ik meteen door de gids voor een schol piranhas gewaarschuwd :)

  • 09 Oktober 2012 - 13:51

    Paloma:

    Para la familia:

    CATARATAS DE IGUAZU
    Tras un largo viaje en autobus llegue a Pto Iguazu un poco desilusionada. El pueblo junto al puerto era bastante abandonado, la mayoria de las tiendas cerradas y tambien el hostal me decepciono. Yo habia esperado jovenes viajeros como yo, con sus mochilas en cambio me encontre un grupo de gitanas (serian ndias) gordas y gritonas maldiciendo todo lo que veian. En vista de que ellas eran 5 y yo tenia previsto dormir en una sala de 6 personas, me lo vi venir y decidi cambiar mi reserva por una habiatcion privada.

    Al dia siguiente me levante temprano pues la excursion por la selva empezaba a las 8 de la mañana. Con un jeep nos metimos en la selva de Iguazu, (Parque Nacional de Iguazu) super bonito y practico ya que aun no puedo andar largos trayectos. Durante esta excursion nos encontramos numerosos animales entre ellos un jaguar, con su correa incluido un sistema de GPS para poder ser observado continuamente,y una boa constrictor. Desgraciadamente no les pude hacer fotos, el jaguar desaparecio rapidamente y la boa... fui yo la que desaparecio rapidamente.
    En nuestro viaje pasamos por delante de "Palmito" Una palmerita (vease foto). Esta palmera es considerada el corazón de la selva, si esta palmera fuese talada moriria la selva. Si alguien daña la palmera le pueden caer 12 años de carcel. Segun la leyenda dentro de esta palmera hay un fruto delicioso y para evitar que alguien se haga con ello esta vigilada por militares las 24 horas del dia.

    Tras el trayecto con el jeep fui a hacer rafting por el rio Iguazu, el ultimo trozo va por debajo de las ctaratas de San Martin. Una experiencia increible! Esto compenso en creces mi desilusion inicial.
    Calada hasta los huesos llegue a tierra y decidi comer un bocadillo...pero cuando puse mi bandeja sobre la mesa vino un coati (parecido a una mofeta) se sento enfrente de mi , subio encima de la mesa y se largo con mi bocadillo!
    Despues de haber comido (lejos del alcance de los coati) fui paseando a "La boca del diablo". Segun la leyenda habitaba en Iguazu una serpiente gigante llamada Boi, que era considerada un Dios por los Guaranis. Anualmente tenian que ofrecer a Boi una joven virgen arrojandola en la corriente del rio.
    En una ocasion ya cerca del tiempo en que se hacia la ofrenda un joven llamado Taroba se enamoro de
    Naipi, la muchacha que habia sido elegida como ofrenda. Taroba pidio y rogo que no lo hicieran pero como no le hicieron caso la noche antes de la ofrenda huyo con su amada en una barca, cuando se entero Boi se fue tras ellos y dividio el rio en dos por lo que ya no tuvieron escapatoria, el dios Boi convirtio a Taroba en los arboles que rodean las cataratas y a Naipi en las cataratas Boi se transformo el mismo en "La Boca del Diablo" para poder estar para siempre entre ellos dos. Pero cuentan los Guaranis que en los dias soleados aparece un arcoiris que va de las cataratas hasta los arboles para que Taroba y Naipi puedan estar juntos. Este arcoiris he podido captarlo en varias de mis fotos. Las fotos no captan ni remotamente la gran belleza de estas cataratas y la sensacion maravillosa de estar alli. Realmente magnifico!
    Despues de esto mi ultima excursion del dia, con un kayak por las tranquilas aguas del rio Iguazu, durante este trayecto me encontre con numerosos caimanes y tortugas cuando al salir intente andar un poco por las aguas del rio pero el guia me aviso rapidamente de que estaba lleno de pirañas.

    .


  • 09 Oktober 2012 - 13:51

    Paloma:

    Para la familia:

    CATARATAS DE IGUAZU
    Tras un largo viaje en autobus llegue a Pto Iguazu un poco desilusionada. El pueblo junto al puerto era bastante abandonado, la mayoria de las tiendas cerradas y tambien el hostal me decepciono. Yo habia esperado jovenes viajeros como yo, con sus mochilas en cambio me encontre un grupo de gitanas (serian ndias) gordas y gritonas maldiciendo todo lo que veian. En vista de que ellas eran 5 y yo tenia previsto dormir en una sala de 6 personas, me lo vi venir y decidi cambiar mi reserva por una habiatcion privada.

    Al dia siguiente me levante temprano pues la excursion por la selva empezaba a las 8 de la mañana. Con un jeep nos metimos en la selva de Iguazu, (Parque Nacional de Iguazu) super bonito y practico ya que aun no puedo andar largos trayectos. Durante esta excursion nos encontramos numerosos animales entre ellos un jaguar, con su correa incluido un sistema de GPS para poder ser observado continuamente,y una boa constrictor. Desgraciadamente no les pude hacer fotos, el jaguar desaparecio rapidamente y la boa... fui yo la que desaparecio rapidamente.
    En nuestro viaje pasamos por delante de "Palmito" Una palmerita (vease foto). Esta palmera es considerada el corazón de la selva, si esta palmera fuese talada moriria la selva. Si alguien daña la palmera le pueden caer 12 años de carcel. Segun la leyenda dentro de esta palmera hay un fruto delicioso y para evitar que alguien se haga con ello esta vigilada por militares las 24 horas del dia.

    Tras el trayecto con el jeep fui a hacer rafting por el rio Iguazu, el ultimo trozo va por debajo de las ctaratas de San Martin. Una experiencia increible! Esto compenso en creces mi desilusion inicial.
    Calada hasta los huesos llegue a tierra y decidi comer un bocadillo...pero cuando puse mi bandeja sobre la mesa vino un coati (parecido a una mofeta) se sento enfrente de mi , subio encima de la mesa y se largo con mi bocadillo!
    Despues de haber comido (lejos del alcance de los coati) fui paseando a "La boca del diablo". Segun la leyenda habitaba en Iguazu una serpiente gigante llamada Boi, que era considerada un Dios por los Guaranis. Anualmente tenian que ofrecer a Boi una joven virgen arrojandola en la corriente del rio.
    En una ocasion ya cerca del tiempo en que se hacia la ofrenda un joven llamado Taroba se enamoro de
    Naipi, la muchacha que habia sido elegida como ofrenda. Taroba pidio y rogo que no lo hicieran pero como no le hicieron caso la noche antes de la ofrenda huyo con su amada en una barca, cuando se entero Boi se fue tras ellos y dividio el rio en dos por lo que ya no tuvieron escapatoria, el dios Boi convirtio a Taroba en los arboles que rodean las cataratas y a Naipi en las cataratas Boi se transformo el mismo en "La Boca del Diablo" para poder estar para siempre entre ellos dos. Pero cuentan los Guaranis que en los dias soleados aparece un arcoiris que va de las cataratas hasta los arboles para que Taroba y Naipi puedan estar juntos. Este arcoiris he podido captarlo en varias de mis fotos. Las fotos no captan ni remotamente la gran belleza de estas cataratas y la sensacion maravillosa de estar alli. Realmente magnifico!
    Despues de esto mi ultima excursion del dia, con un kayak por las tranquilas aguas del rio Iguazu, durante este trayecto me encontre con numerosos caimanes y tortugas cuando al salir intente andar un poco por las aguas del rio pero el guia me aviso rapidamente de que estaba lleno de pirañas.

    .


  • 10 Oktober 2012 - 22:56

    Lotte:

    En nu wil ik ook hier naar toe! Tof verhaal :-), mooie legende ook. Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen, heerlijk dat je zoveel tijd hebt!

  • 14 Oktober 2012 - 18:31

    Jolanda:

    Hola guapa,

    Geweldig wat je allemaal beleeft Andrea ! Superleuk al die reisverhalen van je te lezen.
    Geniet ervan nena !
    groetjes Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Iguaçu

Mijn eerste reis

rondreis

Recente Reisverslagen:

18 November 2012

Cusco

13 November 2012

Arequipa-Nasca-Puno-Cusco

02 November 2012

San Pedro de Atacama

24 Oktober 2012

Santiago

16 Oktober 2012

FOTOS
Andrea

Actief sinds 23 Nov. 2011
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 21437

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 04 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: