Patagonie - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Andrea Groot - WaarBenJij.nu Patagonie - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Andrea Groot - WaarBenJij.nu

Patagonie

Blijf op de hoogte en volg Andrea

16 Oktober 2012 | Chili, Puerto Natales

Inmiddels ben ik alweer een tijdje in Patagonie. Vanuit Pto. Iguazu ben ik met de bus weer teruggegaan naar Buenos Aires en een paar dagen later ben ik naar El Calafate gevlogen. Dit is een dorpje in Patagonie vlakbij de gletsjers Perito Moreno en Upsala.

In het hostel kwam ik mijn kamergenoot van het hostel in Buenos Aires itegen. De volgende dag zijn we vanuit Calafate naar de gletsjer Perito Moreno gegaan. Er bleken meer mensen geblesseerd te zijn, dus was er een speciale gletsjer trekking voor kneuzen georganiseerd:) Eerst zijn we met een catamaran langs de zuidkant van de gletsjer gevaren. Vanaf die zijde zijn we de gletser opgeklommen, halverwege gepicknickt en daarna aan de noorzijde er weer af gegaan. Super mooi en gaaf!

Perito Moreno is vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Francisco Moreno (perito=expert) Hij was gespecialiseerd in Patagonie en werd gevraagd een conflict in het grensgebied met Chili op te lossen. Dankzij hem behoort het grootste gedeelte van Patagonie nu tot Argentinië. In Patagonie ontdekte Francisco Moreno nabij Calafate het Argentijnse meer. Hij heeft echter nooit aan de andere zijde van deze berg "la curva de los suspiros" (=de adembenemende bocht) gekeken, anders zou hij daar de immens grote gletsjer hebben zien liggen. Toen jaren later, na de dood van Francisco Moreno de gletsjer ontdekt werd, werd deze alsnog naar hem vernoemd.

Deze gletsjer is zo bijzonder omdat het de enige gletsjes ter wereld is die in balans blijft (en tot een paar jaar geleden zelfs nog groeide). Dagelijks vallen er grote ijsblokken af die met luid kabaal in het meer terecht komen. Aan de andere zijde komt er continu weer nieuwe sneeuw die vanaf de bergtoppen valt bij, hierdoor schuift de gletsjer weer wat naar voren (tot 5 meter per dag) en blijft hiermee in balans.

De sneeuw die van de bergtoppen valt heeft 10 tot 100 jaar nodig om aan de gletsjer te groeien. Hoe ouder de sneeuw, des te blauwer de kleur.

Ook tijdens deze trip heb ik verschillende dieren gezien. Naast heel veel reuze hazen (mara's) die continu de weg oversprinten, heb ik heel veel flamingo's gezien, een paar wilde lama's en een condor.
Er leven hier ook puma's, maar volgens de gids kom je die bijna nooit tegen.

De volgende dag heb ik een mountainbike gehuurd en ben ik door de Andes langs het meer gefietst. Omdat er verder eigenlijk niet zoveel te doen was ben ik een dag eerder dan gepland naar Puerto Natales in Chili vertrokken. Dit ligt ongeveer 5 uur rijden van Calafate vandaan en is de plek om te overnachten voor wie Torres del Paine wil bezoeken.

In Puerto Natales had ik een heel leuk logeeradres: Een huisje, midden in het centrum met 6 kamers twee badkamers een huiskamer en grote keuken. De eigenares van dit hostel is een Amerikaanse vrouw en woont in het huis ernaast, dus bij vragen bel je daar aan en verder zit je met je huisgenoten samen. Samen met een van mn huisgenoten, een italiaan die ook alleen op reis is ben ik gisteren naar Torres del Paine gegaan (voor wie dat niet kennen: google'en!!)

Dit was echt onwijs mooi!! onderweg kwamen we een stuk of 8 condors tegen die op een rots zaten. Dit is best apart omdat de condor eigenlijk niet zo laag komt, maar als snel werd duidelijk wat deze gigantische vogels (ongeveer 1 meter hoor en een spanwijdte tot 3 meter) hier deden, aan de overkant van de weg lag een guanaco cadaver...

Naast heel veel dieren en mooie landschappen hebben we ook nog een sneeuw lawine voorbij zien razen.

In Torres del Paine hebben de Italiaan en ik een paar Chilenen ontmoet die ook op vakantie waren in Pto. Natales (en ons voor alle Chilenen waarschuwden: "we zijn niet te vertrouwen!" LOOOL) en ook kwam ik een Poolse jongen tegen met wie ik de dag ervoor in de bus van El Calafate naar Pto. Natales had gezeten. 's avonds zijn we met z'n allen gaan eten en daarna een kroegentocht gehad die 's ochtends in het casino eindigde. Dit gaf mij nog net genoeg tijd om snel te douchen, mijn spullen te pakken en de bus naar Punta Arenas te halen (het zuidelijkste punt van Chile).
Waar ik nog geen tijd voor had gehad was het regelen van een hostel en deze bleken allemaal vol te zitten. Dus vandaag een luxe hotelkamer om van mijn eerste Chileense kroegentocht bij te komen:) Vanmiddag ben ik met de boot naar een eiland hier in de buurt geweest en onderweg walvissen, zeehonden en pinguïns gespot, WOW!!

Morgen vlieg ik hiervandaan naar Puerto Montt. Vanuit Puerto Montt wil ik naar Santiago, Valparaiso, en dan de woestijn in naar San Pedro de Atacama.

• 16 Oktober 2012 - 08:08

Stephanie:

Coelioelie... !!

• 16 Oktober 2012 - 10:03

Remy Van Den Hoek:

Echt heel gaaf, toffe foto's ook!!

• 16 Oktober 2012 - 19:03

Paloma:

PARA LA FAMILIA

Patagonia

Entretanto ya hace unos dias que estoy en La Patagonia. De Pto Iguazu cogi el bus y volvi a Buenos Aires y un par de dias mas tarde cogi el avion y vole a El Calafate. Esto es un pueblo en la Patagonia cerca de los glaciares Perito Moreno y Upsala.

En el hostal me volvi a encontrar con mi compañero de habitacion en Buenos Aires. Al dia siguiente nos fuimos de Calafate al glaciar Perto Moreno. Parece ser que se habian accidentado bastantes personas y decidieron hacer una excursion para torpes. Primero navegamos con un catamaran por la parte sur del glaciar, desde esa parte subimos al glaciar a mitad camino hicimos un pick nick y luego bajamos por el norte. Una pasada!

El nombre de Perito Moreno se debe al descubridor Francisco Moreno que era perito especializado en La Patagonia y se le pidio que resolviera un conflicto que habia en la frontera con Chile. Gracias a el, gran parte de la Patagonia pertenece hoy a Argentina. En la Patagonia Francisco Moreno descubrio cerca de Calafate el lago Argentino. En realidad nunca vio la otra parte de la montaña llamada "La curva de los suspiros" porque de haberlo hecho se hubiera encontrado con el enorme glaciar. Años mas tarde cuando este ya habia muerto se decubrio el glaciar y le nombraron, en su honor, Perito Moreno.
    Este glaciar es diferente a los demas porque se mantiene en equilibrio, y hasta hace unos años incluso crecia, debido a que diariamente se desprenden enormes trozos de hielo que con un gran estruendo caen en el lago. Por el otro lado se aglomera la nieve que se desprende de las cumbres empijando al glaciar unos 5 m por dia por lo que este mantiene su equilibrio ecologico.
    La nieve que se desprende de las cumbres tarda entre 10 y 100 años en formar parte del glaciar. Cuendo mas años tenga la nieve mas intenso sera el color azul de esta.

Durante esta excursion he visto varios tipos de animales. Unos conejos gigantes llamados Maras que saltan continuamente por el camino, flamencos, lamas salvajes y un condor. Aqui tambien habitan pumas pero segun el guia casi nunca se ven.

Al dia siguiente alquile una bici todoterreno y me fui por los Andes bordeando el lago. Como aqui no habia mucho que hacer decidi partir antes de lo planeado hacia Puerto Natales en Chile. Aproximadamente a unas 5 horas de Calafate y el lugar donde se hospedan los que quieren visitar Torres del Paine.

En Puerto Natales me hospede en un lugar muy bonito: Una casita, en pleno centro, con 6 habitaciones, dos baños,un salon y una cocina muy grande. la dueña es una estadounidense que vive en la casa de al lado, o sea que si necesitas algo esta ella al lado pero por lo demas te hospedas con los demas huespedes en la casa. Con uno de los huespedes, un chico italiano, fui ayer a Torres del Paine (para quien no sepa lo que es, buscalo en google)
    Es extremadamente bonito! de camino nos encontramos con unos 8 condores sentados en las rocas, esto no suele ocurrir ya que no suelen estar tan bajos pero pronto nos dimos cuenta del motivo por el que estos pajaros tan enormes ( 1m de altura y una extension de alas hasta los 3 m) estaban por ahi, al otro lado estaba el cadaver de un guanaco (Parecido a las alpacas)

Aparte de los muchos animales y paisaje precioso vimos una lavina precipitarse por una montaña.

En Torres del Paine el italiano y yo nos encontramos con unos chilenos tambien de vacaciones dn Pto Natales (y estos nos advirtieron sobre los chilenos "Los chilenos no somos fiables"jajajaja. ) tambien nos encontramos con un chico polaco con quien habia viajado en el autobus de El Calafate a Pto Natales. Por la noche salimos de bares y terminamos por la mañana en un casino. Con el tiempo justo para ducharme, empaquetar mis cosas y coger el autobus a Punta Arenas (el punto mas sur de Chile)
    No habia tenido tiempo de reservar un hostal y todo estaba a tope asi que hoy una lujosa habitacion en un hotel para descansar tras una noche de bares.
    Esta tarde con un barco de excursion a una isla cercana, de camino me he encontrado con ballenas, focas y pinguinos WOW!!!!!

Mañana volare a Puerto Montt. De Puerto Montt a Santiago, Valparaiso y de alli al desierto en direccion a San Pedro de Atacama.

• 18 Oktober 2012 - 02:16

Wilma:

Lieve Andrea,wat een mooie fotoos en wat een prachtige reis maak jij!!!!!Weet nu zeker dat ik nog een keer naar Chili en Patagonie wil......
    Blijf vooral genieten en hou die Chilenen in de gaten ;-))
    Kus uit tropisch Bonaire!!!

• 22 Oktober 2012 - 02:40

Michael:

Hey Ace,

Love your pictures and stories. Please buy me a house there.
    Everything is just grey and boring here, not missing out on anything, except for my extremely good company ofcourse. I'm heading off to Berlin now, have a shoot there so not sure we can skype tonight, I'll let you know.

Take care!!!!!
    Kiss Mike