Buenos Aires deel 2 (en ongepland deel 3) - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Andrea Groot - WaarBenJij.nu Buenos Aires deel 2 (en ongepland deel 3) - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Andrea Groot - WaarBenJij.nu

Buenos Aires deel 2 (en ongepland deel 3)

Blijf op de hoogte en volg Andrea

06 Oktober 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Woensdag ben ik Buenos Aires verder gaan verkennen. Ik ben onder andere in de studentenwijk "Belgrano" geweest waar ik langs een pretpark voor honden kwam! Een heel raar gezicht, op een veld van ongeveer 1 voetbalveld grootte vol met honden op wipplanken, draaimolens en andere atributen. Als Kafka dat hoort!

Daarna in "Recoleta" een hippe wijk met veel cafetjes en restaurants gaan lunchen. In Recoleta staat ook het paleis waar Evita woonde, na haar dood is er in de tuin van het paleis een monument van haar geplaatst waarvan het de bedoeling was dat haar lichaam in dat monument bewaard zou worden (=uiteindelijk nooit gebeurd) maar het monument staat er dus wel en is echt intens lelijk! Het is een beeld van een angstige Evita die wegrent op de vlucht voor een horde boze mensen.

Daarna ben ik naar "Tatersal" geweest. De plek waar ooit de paardenraces bedacht zijn. Uiteraard meegedaan, maar ik had op een of ander kreupel zeer incapabel paard gewed die me uiteindelijk nog net 2 pesos (=34 cent) op wist te brengen (ik vermoed door medelijden van de andere paarden).

Tegenover het Tatersal gebouw ligt het Polo stadion. Deze is ooit beroemd geworden nadat Carlos Gardel daar vanaf zijn paard een tango zong. In het stadion staat ook een beeld van Gardel op zijn paard. Het stadion is eigenlijk alleen tijdens wedstrijden geopend, maar toen de spelers mij buiten foto's zagen maken mocht ik de training bijwonen en heb daarna zelfs nog een polo-les gehad. Een van de spelers vertelde dat mensen de wedstrijden alleen bijwonen als sociale aangelegenheid waarbij veel zakenrelaties onderhouden worden en nauwelijks naar de wedstrijd zelf kijken.

Eind van de middag ben ik naar "Boca" en "Caminito" gegaan. Caminito staat bekend om de gekleurde huisjes en is uitgeroepen tot straat-museum. Er worden tango's gedanst en veel souvenirs verkocht. Boca ligt naast Caminito en is bekend door de voetbalclub "Boca jr" waar Maradona speelde. Boca is een erg arme wijk en lijkt in niets op de rest van Buenos Aires. Overal vervallen huizen waar soms niet eens meer ramen inzitten. Vanuit Boca kom je in "Puerto Madero". De haven van Buenos Aires die momenteel helemaal vernieuwd wordt. Er wordt een worl trade center gebouwd met de hoogste gebouwen van Argentinie, dit allemaal om een krottewijk heen....waar ze overigens wel LCD tv's hebben in hun van karton gemaakte huizen.

Inmiddels was het tijd om mijn spullen bij het hotel te halen om de nachtbus bus naar Pto. Iguazu te nemen. (LEES: het was 19:00 en om 20:45 zou mijn bus vetrekken...tijd genoeg...) ware het niet dat de buschaufeur vergeten was zijn bestemmingsbordje om te draaien. Toen ik na 20 minuten nog niet bij het station was begon ik toch te twijfelen en net toen ik de chaufeur wilde vragen of ik wel de goede bus had genomen...reden we boca in. Nu was Boca overdag al niet echt een leuke wijk, 's avonds en met al mn spullen bij me leek het me niet de meest geschikte plek om uit te stappen...dat was overigens exact wat ook de chaufeur tegen me zei...hij zei ook dat er geen betere wijken aan zaten te komen en dat een taxi de enige optie was MAAR dat in die wijken geen taxi's reden....weer een halfuur verder ergens op de snelweg veeeeer buiten Buenos Aires stad...zagen we een taxi rijden. De buschaufeur is naast hem gaan rijden, deur geopend en uitgelegd wat er aan de hand was, vervolgens zijn ze op de vluchtstrook gestopt en kon ik met de taxi mee. Die arme man is echt door alle rode stoplichten gereden en heeft zelfs een schietgebedje gemaakt!...maar helaas...om 20:50 kwam ik op het station aan en de bus was dus net vetrokken.
Gelukkig heb ik mijn ticket om kunnen boeken naar de volgende avond en ik had overdag een hostel gezien wat er leuk uitzag dus ben ik daar maar naartoe gegaan.

Toen ik me net een beetje in mn kamer geinstalleerd had kwam opeens mijn kamergenoot binnen die ik nog niet gezien had...en dat bleek iemand uit Spanje te zijn die ik via via ken, super grappig!

De volgende dag heb ik een college gevolgd bij de faculteit van psychologie. Ik had de avond ervoor iemand ontmoet die daar hoogleraar is en die vertelde dat ik daar een college kon komen volgen. Erg interessant! het was een gastcollege gegeven door de bedenker van "kinetische psychotherapie" en als succesverhaal werd een autisten-toneelgroep uit Buenos Aires aangehaald, waarvan werd verteld dat de patienten sinds zij toneelspelen in staat zijn om emotien te tonen.

Daarna ben ik met Elena (die spanjaard) door het centrum gaan wandelen en 's middags zijn we met nog een paar mensen van het hostel een film gaan kijken.

Voor de zekerheid ben ik 3 uur van te voren naar het station vertrokken en met succes, want na een busrit van 18 uur (waar ik tijdens het rijden door de woestijn twee coyotes gespot heb) zit ik nu dan toch in Pto. Iguazu (waar ik inmiddels ook twee aapjes gespot heb toen ik naar de supermarkt liep....en heeeeel veel insecten die niet begrijpen dat ze niet over me heen moeten lopen als ik DEET gesmeerd heb!)

Het is hier mega heet, 40 graden en doordat het zo vochtig is voelt dat erg benauwd aan, wat ook niet echt helpt is dat er overal ge bbq'd wordt! gelukkig wel een hele grote tuin en een zwembad bij het hostel.

Morgen ga ik naar de watervallen!



  • 06 Oktober 2012 - 07:34

    Tamara:

    Supervet weer allemaal pik! Al had ik sommige dingen al van je gehoord tijdens ons beluurtje 2.0 haha!
    Maar eh je mag best vaker wat erop zetten hoor :-P
    X tamaar

  • 06 Oktober 2012 - 17:47

    Caroline:

    hee collega, wat een top verhalen!! heel veel plezier!! xx

  • 06 Oktober 2012 - 19:59

    Paloma:

    PARA LA FAMILIA
    Buenos Aires 2e parte (y no planeada parte 3)

    Miercoles fui a patear Buenos Aires. Entre otros sitios estube en el barrio estudiantil "Belgrano" pasando por un parque de atracciones para perros! Increible! Un jardin de las dimensiones de un campo de futbol lleno de tiovivos, trampolines, subibajas y otros atributos. Si Kafka se entera!
    Luego a comer "Recoleta" , un barrio de moda lleno de cafeterias. En Recoleta se encuentra el palacio donde vivia Evita Peron, tras su muerte se construo un monumento funerario en el jardin del palacio, con la intencion de que su cuerpo reposara alli, (lo cual nunca llego a ocurrir, pero el monumento sigue alli, es algo tremendamente feo, consiste en una estatua de Evita huyendo atemorizada de la muchedumbre que le acosa.

    Tras Recoleta me fui a "Tatersal". El lugar donde comenzaron las carreras de caballos. Naturalmente decidi participar apostando por un caballo medio manco e incapaz de ganar algo pero que a fin de cuentas resulto aportarme 2 pesos de ganancias (unos 0,34€) (sospecho que los demás caballos de apiadaron de el). Enfrente de Tatersal se encuentra el campo de Polo. Este estadio se hizo famoso tras que el famoso Carlos Gardel canto un tango subido a un caballo. En este estadio se encuentra una estatua de Carlos Gardel a caballo. El estadio solo esta abierto cuando hay un partido de polo, pero cuando los jugadores me vieron que estaba haciendo fotos fuera del estadio me invitaron a pasar y mirar los entrenamientos, despues incluso me dieron una leccion de polo. Uno de los jugadores me comento que el publico va a los partidos de polo como acto puramente social donde se mantienen sobretodo relaciones laborales y que lo que menos hacen es mirar el partido.

    Al caer la tarde me fui a "Boca" y a "Caminito". Caminito es conocido por sus casas de colorines y nombrado calle-museo. Aqui se baila el tango en la calle y se venden suvenirs. Boca esta junto a caminito y es conocido por el club de futbol Boca jr. el club donde jugaba Diego Maradona.
    Boca es un barrio pobre que no se parece en nada al resto de Buenos Aires. Por todas partes casas en ruinas donde ya no quedan ni ventanas. Desde Boca llegas a Puerto Madero. El puerto de Buenos Aires que en estoy momentos se encuenta en plena reconstruccion. Se esta construyendo un Centro Comercial Internacional que sera el edificio mas alto de Buenos Aires, todo esto rodeando un barrio de chabolas, donde eso si, tienen sus TVs de plasma en medio de su chabola de cartón.

    Mientras se hizo hora de recoger mis cosas del hotel y tomar el autobus para el Pto Iguazu (ATENCION eran las 7 de la tarde y l autobus salia a las 8.45 de la tarde, o sea que tenia tiempo de sobra) de no haber sido por el chofer que se olvido de cambiar el cartel de destino. Cuandotras 20 minutos aun no habia llegado a la estacion empeze a tener mis dudas y en el momento que queria preguntarle al chofer si era el autobus que tocaba, vi que entrabamos en el barrio de Boca, y si durante el dia Boca ya no es un buen barrio, por la noche y con todos mis bartulos, no me parecio el lugar mas apropiado para bajar del autobus...y eso fue exactamente lo que me dijo el conductor y que los barrios proximos no eran mejor que este, que la unica solucion era tomar un taxi pero que por esos barrios no van los taxi... media hora mas tarde, por la autopista y fuera de Buenos Aires vimos pasar un taxi. El conductor se le aproximo, abrio la puerta y le explico lo ocurrido, a continuacion se aproximo hacia el anden y pude meterme en el taxi, el pobre hombre se salto todos los semaforos en rojo e incluso se puso a rezar, pero desgraciadamente el autobus ya habia salido. Afortunadamente me cambiaron el billete sin ningun problema pra al dia siguiente.
    Durante el dia habia visto un hostal que me parecia bueno en pleno centro y me fui para alli. Una vez instalada en mi habitacion aparecio mi compañera de habitacion a quien aun no habia visto, resulto ser una catalana que conocia a gente que yo tambien conozco, curiosisimo!

    Al dia siguiente asisti a una charla que daban en la facultad de Psycologia. El dia anterior habia conocido a un profesor de la Universidad que me habia invitado a la charla.. Muy interesante, la charla la daba el creador de la psycoterapia kinetica, y como ejemplo de su exito se refirio a un grupo teatral de autistas de Buenos Aires, comentando que los pacientes, desde que se dedican al teatro, pueden comunicar sus emociones mas facilmente

    Luego con Elena (La catalana) de paseo por el centro y por la tarde con un par de jovenes del hostal al cine.

    Para mas seguridad me heido 3 horas antes a la stacion, esta vez con exito, porque tras un trayecto de 18horas por el desierto y donde he visto 2 coyotes, estoy ahora en Pto Iguazu (donde me he topado con dos monitos cuando me dirigia al supermercado.... y montones de insectos que parecen no enterarse de que no pueden andar sobre mi cuando llevo locion anti-insectos)
    Aqui hace un calor que te mueres, 40 grados y tan humedo que casi no puedo respirar, y lo que tampoco ayuda es que esta todo el mundo haciendo barbacoa! Afortunadamente hay un jardin enorme y una piscina!

    Mañana a las cataratas de Iguazú !!!!!!

  • 07 Oktober 2012 - 06:32

    Marianne VA:

    Hola Andrea
    Geweldig weer die avonturen van jou!!
    Zag later je verhaal en Espagnol, had ik eigenlijk moeten lezen he, ha ha.
    Veel plezier en voorzichtig senora, adios!

  • 07 Oktober 2012 - 12:35

    Bart:

    Lieve Andrea,
    Leuk dat ik op deze manier kan lezen waar je 'uithangt' en wat je allemaal 'uitspookt'!
    Ga zo door!
    Uiteraard wens ik je de reis van je leven en tot noch toe schijnt dat aardig te lukken.
    Liefs, Bart xxx

  • 08 Oktober 2012 - 21:57

    Lotte:

    Tof allemaal zeg!! :-) Leuk dat je ook lekker makkelijk mensen ontmoet.
    Veel plezuer!! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Mijn eerste reis

rondreis

Recente Reisverslagen:

18 November 2012

Cusco

13 November 2012

Arequipa-Nasca-Puno-Cusco

02 November 2012

San Pedro de Atacama

24 Oktober 2012

Santiago

16 Oktober 2012

FOTOS
Andrea

Actief sinds 23 Nov. 2011
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 21436

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 04 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: