Arequipa-Nasca-Puno-Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Andrea Groot - WaarBenJij.nu Arequipa-Nasca-Puno-Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Andrea Groot - WaarBenJij.nu

Arequipa-Nasca-Puno-Cusco

Blijf op de hoogte en volg Andrea

13 November 2012 | Peru, Cuzco

Vanuit Tacna ben ik samen met Miguel naar Arequipa gegaan. Arequipa is samen met Cusco en Lima een van de grootste steden in Peru en staat als gehele stad op de wereld erfgoedlijst van UNESCO. Als je door de stad loopt lijkt het alsof je continu door een museum loopt.

Arequipa ligt tussen drie vulkanen in en is het meest aardbeving-gevoelig gebied ter wereld. Dit wist ik zelf nog niet totdat ik de eerste nacht opeens uit bed viel doordat de hele kamer zo bewoog. In totaal heb ik in 6 dagen dat ik daar ben geweest 4 kleine aardbevingen meegemaakt en een wat grotere (6.1 op schaal van Richter) waarbij luchtalarm afging en we een tijdje zonder water en elektriciteit zaten (peru full experience).

In Arequipa hebben we het klooster van Santa Catalina bezocht, dit klooster is een stad op zich en is met name bekend omdat deze tot 1950 voor niemand toegankelijk was. Men zegt dat wie het klooster inging er niet meer uitkwam (niet zo gek het is enorm groot en alle straatjes lijken op elkaar).

Vanuit Arequipa ben ik naar Nasca gegaan, Miguel durfde niet in een cesna te vliegen dus is naar Bolivia vertrokken. Na een busrit van 9 uur kwam ik om 6uur 's ochtends aan in Nasca. Aangezien Nasca uit 1 straat bestaat en ik pas om 10 uur m'n vlucht over de Nasca lijnen had besloot ik wat tijd te doden in de Necropolis iets buiten Nasca. Deze necropolis ligt midden in de woestijn en wordt, ondanks dat hier honderden mummies van meer dan 2000 jaar oud liggen, door niemand beschermd. Echt bizar, je loopt gewoon langs allemaal mummies, botten, kledingstukken die verspreid door de woestijn liggen zonder dat iemand zich druk maakt dat er niets gestolen wordt of aangetast door wind en zon.

Hierna was het eindelijk tijd voor mijn vlucht over de lijnen. Ik was tijdens mijn reis veel mensen tegengekomen die zeiden dat de lijnen erg slecht zichtbaar zijn en de vlucht niet de moeite waard is, maar ik ben blij dat ik toch gegaan ben, ik had erg goed zicht vanuit het vliegtuigje dus heb bijna alle figuren goed kunnen zien...bijna allemaal...want zoals ik me een uur voor de vlucht had verbaasd over de mummies die gewoon door de woestijn verspreid liggen was het nu tijd voor "verbazing nummer 2": de Peruanen hebben onlangs door een aantal van de lijnen (waaronder de salamander) een snelweg aangelegd!!! HAHAHA BIZAR!

Vanuit Nasca ben ik weer terug naar Arequipa gegaan en daar nog een paar dagen gebleven. Vlakbij Arequipa ligt de Colca Canyon, dit is de diepste canyon ter wereld (veel groter dan de grand Canyon). Ik zat erg te twijfelen of ik daarheen zou gaan omdat de tour om 3:00 's nachts begint en ik dan meestal net aan mijn schoonheidsslaapje begin:) maar gelukkig dacht buurman Oliver daar net zo over, dus besloten we op het laatste moment een auto te huren en zelf naar de Canyon te rijden. De Canyon was erg mooi om te zien, er is een plek wat "cruz del condor" heet en hier vliegen continu condors op ongeveer 5 meter hoogte over je heen. Ook zagen we een andere roofvogel met een slang in z'n snavel voorbij vliegen. Hierna heeft Oliver me afgezet in Chivay en is zelf naar Lima gereden. Vanuit Chivay ben ik met de bus naar Puno gegaan. Puno is een dorpje aan het Ticitaca meer (het hoogst bevaarbaar meer ter wereld, op 3890 meter boven zeespiegel) In dit meer liggen de Urus eilanden, dit zijn 80 drijvende rieten eilanden waar de Urus op leven. Elk eiland heeft zijn eigen president. Uiteraard heb ik ook een bezoek afgelegd aan een aantal van deze eilanden. Hier kregen we van de president uitleg in het zelf bouwen van een drijvend eiland en nadat ons eiland klaar was mochten we een stukje varen in (zoals hij het noemde) zijn "Mercedes Benz" een rieten boot die hij zelf gebouwd had.

Tijdens deze tour heb ik twee Colombianen en een Spanjaard ontmoet, omdat zij de volgende dag ook naar Cusco wilden besloten we om samen met de bus te reizen. Overal wordt je gewaarschuwd voor slechte busmaatschappijen dus reserveerden we bij Tranzela, de duurste maatschappij, maar met veel luxe...althans...zo werd ons verteld. Toen we de volgende ochtend bij de terminal aankwamen zei een medewerker van de maatschappij dat de bus wat vertraging had en we even moesten wachten. Plotseling rende hij weg en riep dat we op moesten schieten omdat de bus vertrok, wij achter die man aan de bus in, waar hij onze tickets innam en niet meer terug wilde geven, de man stapte uit en voordat wij zelf uit konden stappen reed de bus al weg. Een oude bus waar alles kapot was, geen gordels, geen airco, kapotte ramen...en de reis die eigenlijk 4 uur zou duren en waar we eten en drinken zouden krijgen, duurde uiteindelijk 9 uur zonder iets van water of eten. Na 5 minuten chagrijnig te zijn geweest zagen we er ook wel de humor van in, zeker toen een van de medereizigers opeens met stoel en al omviel! HAHA gelukkig geen letsel, maar hij had de rest van de reis ook geen comfortabele zitplek meer.

Bij aankomst in Cusco hebben we het voorval bij de maatschappij gemeld, maar toen zei zeiden dat we geen bewijs hadden zonder tickets (die afgepakt waren) besloten we het voorval bij de politie te melden. Zij hebben namens ons aangifte gedaan.

Cusco is een onwijs mooie stad met veel paleizen en Inca monumenten. De belangrijkste bezienswaardigheid vanuit Cusco is de Machupicchu. Terwijl ik dit schrijf zit in de panorama trein (een trein helemaal van glas die door de valleien rijdt) naar Ollantaytambo El Valle Sagrado (sacred valley) daarvandaan ga ik naar Aguas Calientes (het dorpje aan de voet van de Machupicchu zodat ik morgen de zonsopgang vanuit de Machupicchu kan bekijken.

Daarna ga ik weer terug naar Cusco, Paola (het Spaanse meisje dat ik in Puno heb leren kennen) en nog wat andere mensen die ik in Cusco heb ontmoet blijven een maand in Cusco om vrijwilligerswerk in het ziekenhuis te doen. Dus daar ga ik nog mee afspreken en verder wil ik proberen een vlucht te regelen vanuit Cusco naar Puerto Maldonado. Vanuit Puerto Maldonado kan je met een kajak op een eiland in de Amazone komen, dus ik hoop dat ik daar nog voldoende tijd voor heb want over een week vertrek ik naar Cuba!

Oh! een paar dagen geleden sprak ik de mensen die ik in de Atacama woestijn ontmoet had, we hebben afgesproken volgend jaar een reünie in San Pedro de Atacama te houden, dus ik ben alweer op zoek naar een nieuw vliegticket naar Chile :)



  • 13 November 2012 - 17:36

    Tamara:

    HA! weer als eerste :-) NICE!
    maar weer coole verhalen.. ik ben blij dat je in je smsjes niet alles verteld, daardoor is deze blog toch interessanter! :-P
    x

  • 13 November 2012 - 20:37

    Steeeeffieeee:

    Whooow Pik megaa cooll!!..


  • 14 November 2012 - 00:31

    Paloma:



    PARA LA FAMILIA

    Arequipa-Nasca-Puno-Cusco (PERU)

    Desde Tacna me fui con Miguel a Arequipa. Arequipa es, junto a Cusco y Lima una de las ciudades mas grandes de Peru y toda la ciudad esta en la lista de herencia historica de la UNESCO. Si paseas por la ciudad es como pasear por un museo.

    Arequipa esta entre tres volcanes y es el lugar donde se registran mas terremotos del mundo. Eso lo desconocia hasta que la primera noche cai de la cama porque se movia toda la habitacion. En total he estado 6 dias y he vivido 4 terremotos uno de ellos bastante grande (6.1 en la escala de Richter ) En este sono la alarma y estuvimos unas horas sin agua y luz (experiencia Peruana completa).

    En Arequipa visitamos el convento de santa Catalina. Este convento es en si casi una ciudad. Este convento es conocido porque hasta 1950 estaba prohibida la entrada. Se dice que quien entraba en el convento ya no salia ( no me extraña, es enorme y todas las calles son iguales).

    Desde Arequipa me fui a Nasca, Miguel no se atrevia a volar con un Cesna y se marcho a Bolivia. Tras un viaje en bus de 9 horas llegue a las 6 de la mañana a Nasca. En vista que nasca es solo una calle y mi vuelo era a las 10, decidi matar el tiempo en la Necropolis en las afueras de Nasca.
    Esta necropolis esta enmedio del desierto y a pesar de las numerosas momias de mas de 2000 años, no estan vigiladas por nadie. Increible, andas entre momias, huesos humanos, ropa etc repartido por el desierto sin que nadie se preocupe de ello, lo robe o el viento y el sol lo destruya.

    Despues llego el momento de mi vuelo sobre las lineas de Nasca. Durante mi viaje he encontrado mucha gente que decia que las lineas no eran del todo visibles y que el vuelo no valia la pena, pero me alegro de haberlo hecho. Tenia muy buena vista desde la avioneta y pude verlas bien...casi todas....porque asi como me habia sorprendido, antes de mi vuelo, por las momias repartidas por el desierto, ahora estaba viviendo mi sorpresa nr.2 Los peruanos habian construido una autopista que cruza algunos de los dibujos, sobretodo el de la salamandra, Que barbaridad!!!

    Desde Nasca volvi a Arequipa para quedarme un par de dias mas.Cerca de Arequipa esta el Cañon de Colca, el mas hondo del mundo ( y más grande que el Gran Cañon del Colorado). Estuve dudando si iria a visitarlo ya que la excursion empezaba a las 3 de la madrugada (que es precisamente cuando empieza mi sueño reparador de belleza) afortunadamente mi vecino Oliver pensaba lo mismo, asi que decidimos alquilar un coche e ir por nuestra cuenta.
    El Cañon es precioso, hay un lugar llamado "La cruz del Condor" alli vuelan continuamente condores a 5 metros sobre tu cabeza. Despues Oliver me dejo en Chivay y el se fuie para Lima y yo con el autobus a Puno.
    Puno es un pueblo en el lago Titicaca, el lago mas alto del mundo, a 3890 metros sobre el nivel del mar.
    En este lago se encuentras las islas Urus, esto son 80 islas flotantes de paja donde viven los indios Urus. Cada isla tiene su presidente. Naturalmente he visitado un par de estas islas. Aqui uno de los presidentes nos enseño como fabricar nuestra propia isla flotante, y una vez terminada la isla pudimos navegar con lo que el llamaba su Mercedes Benz, un barco de paja que el mismo habia construido.'

    Durante esta excursion conoci a una pareja de Colombia y una española y como ellos tambien iban al dia siguiente a Cusco decidimos viajar juntos con el autobus. En todas partes te avisan que hay compañias de autobuses muy malas asi que reserve en Tranzela, la compañia mas cara, pero con mucho lujo, por lo menos eso se nos dijo. Cuando llegamos al dia siguiente a la terminal de autobuses nos dijo un empleado que el autobus tenia demora y teniamos que esperar. De pronto el empleado empezo a correr y decirnos que nos dieramos prisa que se iba el autobus. Empezamos a correr tras de el entrando en el autobus donde nos requirio los billetes y se nego a devolverlos, el hombre salto del autobus y antes de que pudieramos seguirlo el bus se puso en marcha. Un autobus viejo, donde todo estaba roto, sin cinturones ni aire acondicionado, ventanas rotas... el viaje que tenia que durar solo 4 horas e incluia laa comida, duro en realidad 9 horas sin beber ni comer. Tras 5 minutos de mala uva vimos algo de humor en ello, sobretodo cuando uno de los pasajeros cayo al suelo con asiento y todo. Afortunadamente salio ileso del percance pero ya no tuvo asiento comodo por el resto del viaje.

    Al llegar a Cusco presentamos una queja en la agencia, que nos respondio que sin billetes ( que nos habian requerido) no tenian pruebas por lo que decidimos ir a la policia y presentar denuncia.

    Cusco es una ciudad preciosa con muchos palacios y monumentos Incas. La mas importante atraccion turistica es el Macupicchu. Mientras escribo esto me encuentro en el Tren Panorama (un tren de cristal que va por los valles) en direccion a Ollantaytambo El valle Sagrado y de alli ire a Aguas Calientes, un pueblecito al pie del Machupicchu para ver el amanecer desde el Machupicchu al dia siguiente.

    Despues volvere a Cusco. Paola (la española que conoci en Puno) y un par de personas mas que conoci en Cusco estan haciendo trabajo voluntario en un hospital y he quedado con ellos . Desde alli quiero ver de conseguir unn vuelo a puerto Maldonado y desde alli con una especie de canoa a una isla en el Amazonas, espero que me de tiempo porque dentro de una seman parto para Cuba.

    Oh! hace un par de dias hable con la gente que conoci en el desierto de Atacama y hemos decidido celebrar una reunion el año proximo en san Pedro de Atacama, asi que ya estoy buscando un billete para Chile :)





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Mijn eerste reis

rondreis

Recente Reisverslagen:

18 November 2012

Cusco

13 November 2012

Arequipa-Nasca-Puno-Cusco

02 November 2012

San Pedro de Atacama

24 Oktober 2012

Santiago

16 Oktober 2012

FOTOS
Andrea

Actief sinds 23 Nov. 2011
Verslag gelezen: 3948
Totaal aantal bezoekers 21414

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 04 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: